اسلایدتعاون روستاییجهاد کشاورزی

توسعه روستابازارها راهکار کاهش فاصله قیمتی تولیدکننده و مصرف‌کننده

وزیر جهاد کشاورزی با تأکید بر ضرورت کنترل بازار و کاهش فاصله قیمتی میان باغداران و مصرف‌کنندگان، از نقش مهم تعاونی‌های روستایی در تحقق این هدف قدردانی کرد و گفت: ایجاد و گسترش روستابازارها می‌تواند هم به سود تولیدکننده و هم به نفع مصرف‌کننده باشد.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی) به نقل از پات، وزیر جهاد کشاورزی در همایش سال جدید زراعی با اشاره به اهمیت تنظیم بازار محصولات کشاورزی، بر توسعه روستابازارها به‌عنوان یکی از راهکارهای اصلی تأکید کرد و گفت: یکی از چالش‌های جدی بازار، فاصله قیمتی میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است. در برخی موارد، محصولی که از باغدار ۳۰ هزار تومان خریداری می‌شود، در بازار مرکزی تهران به ۶۰ هزار تومان و تنها چند کیلومتر دورتر به بیش از ۱۲۰ هزار تومان می‌رسد.

وی افزود: باغداری که سال‌ها برای باردهی درختانش صبر می‌کند و تنها سالی یک بار محصول برداشت دارد، در نهایت کمتر از ۲۰ درصد سود می‌برد؛ در حالی که واسطه‌ای که در یک روز خرید و فروش انجام می‌دهد، سودی ۵۰ تا ۶۰ درصدی کسب می‌کند. این چرخه باید اصلاح شود و مسئولیت آن با ماست.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ورود فعالانه تعاونی‌های روستایی در این زمینه، از عملکرد آنان قدردانی کرد و گفت: تعاون روستایی در بحث روستابازارها عملکرد خوبی داشته است و تاکنون تعداد روستا بازارها از ۱۳۰ مورد فراتر رفته و طبق برنامه باید تا پایان دولت به ۳ هزار بازار برسد، اما من معتقدم این رقم باید به ۵ هزار برسد.

او خاطرنشان کرد: فعال‌سازی تعاونی‌ها و ورود تشکل‌های باغداران به این عرصه ضروری است. تعاونی‌ها می‌توانند با ایجاد روستابازارها و اخذ مجوز از شهرداری‌ها برای غرفه‌ها، زمینه عرضه مستقیم محصول از تولیدکننده به مصرف‌کننده را فراهم کنند. این اقدام هم به نفع تولیدکننده است و هم مصرف‌کننده و در نهایت به امنیت غذایی کشور کمک خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا