
اهمیت بهرهبرداری از ظرفیتهای هوش مصنوعی در صنعت بانکی
اگرچه مفهوم بانکداری دیجیتال و استفاده از آن، نسبتاً جدید به نظر میرسد، اما استفاده از بانکداری دیجیتال در ایران به دههها قبل باز میگردد. از مهمترین تحولات توسعه بانکداری دیجیتالی، نهادینهسازی سامانههای بانکداری متمرکز در بانکها بوده است.
با ایجاد و گسترش بانکداری متمرکز، تمامی عملیات مربوط به انتقال، پرداخت، مغایرتگیری و دیگر عملیات رایج بانکها به صورت متمرکز در پایگاه داده ستادی هر بانک ثبت میشود به صورتی که مشتریان برای انجام هر عملیات بانکی نیاز نباشد، حتماً به محل شعبه افتتاح حساب مراجعه کنند.
تمامی کسب و کارها و صنایعی که در بستر دیجیتال شکل میگیرند به منظور ایجاد، رشد و توسعه خود، نیازمند بهرهگیری از یک زیرساخت ارتباطی مطمئن و کارآمد میباشند و از همینرو مبنای شکلگیری اقتصادهای نوظهور بر پایه دیجیتال، تماماً حول محور توسعه زیرساخت ارتباطی و فناوریهای مرتبط با آن شکل میگیرند.
بانکداری دیجیتال یکی از مواهب دنیای فناوری اطلاعات است که براساس آن تمامی فعالیتهای مالی، بانکی و اعتباری از بستر سنتی به بستر الکترونیکی منتقل میشود. به همین دلیل، استفاده از سیستمهای الکترونیک در مؤسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفادهکنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش هستند. استفاده از این فناوری موجب توسعه تجارت، تسهیل ارتباطات عوامل اقتصادی، فراهم کردن امکان فعالیت برای بنگاهها، ارتقای بهرهوری، کاهش هزینهها و صرفهجویی در زمان شده است.
بانک کشاورزی نیز در همین راستا با تبیین الزامات حرکت نظام بانکی همسو با پیشرفتهای تکنولوژی در عرصه هوش مصنوعی، اقدامات این بانک ذیل را به منظور استفاده از ابزارهای نوین و توسعه بانکداری دیجیتال انجام داده که برخی از موارد آن عبارتند از: طراحی و راهاندازی پروژه هوشیار، پروژه الماس، پروژه پیشبینی ریسک بازپرداخت تسهیلات، پروژه دستهبندی و تحلیل رفتار مشتریان، پروژه تحلیل ارزش اقتصادی مشتری و پروژه تحلیل ریزش و وفاداری مشتریان بانک.
یکی از مهمترین وظایف مدیران بانکی، مدیریت ریسک است و پیشگیری و شناسایی تقلب، بهبود فرآیندهای داخلی، تحلیل دادهها و اتخاذ تصمیمات هوشمند و همچنین امنیت پیشرفته بایومتریک نیز از جمله کاربردهای مهم هوش مصنوعی در صنعت بانکداری نوین به شمار میروند.
بیشک اجرای این گونه طرحهای فناورانه در بانک کشاورزی، موجب تحول و تغییر اساسی در ساختار بانکداری دیجیتال و ایجاد بسترهای مناسب و لازم در حوزه فناوری با تمرکز بر نیازها و ارائه یک حس خوب، تجربه خاص و مطلوب از خدمات به مشتریان در بانک کشاورزی خواهد شد. شایسته است وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیز حمایتهای بیشتری از توسعه بانکداری دیجیتال در بانک کشاورزی بهعمل بیاورند و زمینههای بهرهبرداری بیشتر کشاورزان کشور را از اینگونه خدمات نوین بانکی فراهم نمایند.




