
رویکردهای حفظ نباتات از «درمانمحوری» به «پیشگیریمحوری» تغییر کند
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مبارزه با آفات پس از ورود به مزارع را غیرممکن دانست، گفت: برای حفاظت از سلامت محصولات به ویژه نباتات باید رویکردها از «درمانمحوری» به «پیشگیریمحوری» تغییر کند.
به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی) به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدجواد عسکری در نشست مشترک با رئیس و معاونان سازمان حفظ نباتات، افزود: مجلس برای تسریع در اصلاح ساختارهای نظارتی و بودجهای، با ارائه طرحهای قانونی، برای حل مشکلات این حوزه اقدام خواهد کرد.
وی اتخاذ تدابیر هوشمندانه برای حفظ بازارهای صادراتی را ضروری دانست و تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات به عنوان متولی اصلی سلامت محصولات، نقشی حیاتی در حفظ بازارهای منطقهای و جهانی ایران دارد؛ در این مسیر، استفاده از مبارزه بیولوژیک و تقویت تولید محصولات ارگانیک، اولویتی غیرقابلانکار است.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بر ضرورت تسریع در روند اصلاحات ساختاری در دستگاههای اجرایی تاکید کرد و گفت: مجلس برای اصلاح ساختارها با طرحهای قانونی وارد عمل میشود؛ کمیسیون کشاورزی با تدوین طرحهای ضربتی، به پر کردن خلأهای موجود در حوزههای آبخیزداری و مبارزه با آفات کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مبارزه با آفات پس از ورود به مزارع تقریباً غیرممکن است، بر لزوم تغییر رویکرد از «درمانمحوری» به «پیشگیریمحوری» تأکید کرد و از سازمان حفظ نباتات خواست که با برنامهریزی بودجهای دقیق برای سال ۱۴۰۶ و جذب نخبگان گیاهپزشک، حضور میدانی متخصصان را در مزارع تقویت کند.
عسکری همچنین درباره عرضه سموم قاچاق و تقلبی که ماده مؤثره آنها خنثی یا مخرب است، خواستار نظارت حداکثری بر توزیع سموم شد تا امنیت غذایی کشور و سلامت محصولات صادراتی به خطر نیفتد.
وی با اعلام حمایت مجلس از برنامههای تخصصی سازمان حفظ نباتات، پیشنهاد کرد؛ برای پیگیری مستمر توافقات و رفع چالشهای میدانی، جلسات ماهانه منظمی میان مسئولان این سازمان و کمیسیون کشاورزی برگزار شود تا مصوبات بهصورت عملیاتی و بدون تأخیر اجرایی شوند.




