اسلایدتعاون روستایییادداشت ویژه

تنظیم بازار موفق میوه شب عید در کشور

تنظیم بازار محصولات کشاورزی در اکثر کشورها به عنوان یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیتی دولت‌ها محسوب می‌شود و در کشورهای پیشرفته، این موضوع از اهمیت بالاتری برخوردار است.

بروز عدم تعادل بین عرضه و تقاضا موجب می شود که نوسانات قیمتی تشدید شده و تولید کننده یا مصرف کننده، آسیب ببینند. به طور معمول در ایام پایانی سال که منتهی به عید نوروز است، میزان تقاضا برای میوه افزایش می یابد. در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از مصرف‌کنندگان و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در ایام نوروز و با هدف تأمین میوه شب عید مورد نیاز مردم در ایام پایانی سال که همزمان با ماه مبارک رمضان نیز بود، اقدام به ذخیره‌سازی سیب، پرتقال و خرما با مباشرت و نظارت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران نمود.
مهندس محمدرضا طلایی، مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره اجرای موفق طرح تنظیم بازار میوه و سیب‌زمینی در کشور گفت: سازمان تعاون روستایی با مباشرت در خرید و ذخیره‌سازی میوه شب عید، از بهترین باغات کشور سیب، پرتقال و خرما را تأمین و در سردخانه‌های استان‌ها ذخیره کرد. توزیع این محصولات با قیمتی ۲۵ تا ۳۰ درصد پایین‌تر از نرخ بازار از ۲۵ اسفند به‌طور رسمی در ۳۱ استان کشور انجام شد. در صورت کاهش ذخایر میوه در هر استان، طی کمتر از ۲۴ ساعت، محصول مورد نیاز تأمین شد و خوشبختانه مشکلی از نظر کیفیت و کمیت میوه‌ها در سطح کشور وجود نداشت. همچنین از ۱۵ اسفند واردات سیب‌زمینی آغاز شد و از ۲۰ اسفند این محصول در قالب بسته‌های دو و سه کیلویی به استان‌ها ارسال گردید. ورود سازمان تعاون روستایی به این حوزه، باعث کاهش قیمت سیب‌زمینی در بازار گردید.
سازمان مرکزی تعاون روستایی علاوه بر تأمین ۲۰ هزار تن سیب و پرتقال به عنوان میوه شب عید، برای تأمین خرمای مورد نیاز ماه مبارک رمضان نیز اقدام به خرید و ذخیره‌سازی ۱۲۰۰ تن خرما نمود و براساس مصوبات کمیته راهبری طرح تنظیم بازار، میوه‌های ذخیره‌ شده را با قیمتی حدود ۱۵ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر از نرخ بازار در سطح استان‌های کشور عرضه نمود. با تلاش‌های صورت گرفته، قیمت خرمای مضافتی که بیش از ۲۰۰ هزار تومان بود نیز به محدوده ۱۳۰ تا ۱۵۳ هزار تومان کاهش یافت.
در پایان بایستی این نکته را خاطرنشان سازیم که با حسن تدبیر وزیر جهاد کشاورزی و اقدامات مؤثر صورت گرفته توسط سازمان مرکزی و شبکه تعاون روستایی در سراسر کشور، بازار میوه شب عید و ماه رمضان امسال بدون نوسانات شدید قیمتی مدیریت شد و دسترسی عادلانه مردم به این محصولات تضمین گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا