اسلایدشیلات و آبزیانیادداشت ویژه

پتانسیل بالای شیلات در تأمین درآمدهای ارزی برای کشور

صادرات انواع محصولات و فرآورده‌های شیلاتی در ایران یکی از بخش‌های مهم اقتصادی و تجاری کشور محسوب می‌شود. این بخش نه تنها به تأمین منابع درآمدی برای کشور کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به اشتغال‌زایی و توسعه پایدار نیز منجر شود. صادرات شیلات به عنوان یک بخش کلیدی در تجارت بین‌‌المللی، به تأمین درآمد ارزی، ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی کشورها کمک می‌کند. همچنین، به دلیل افزایش تقاضا برای غذاهای دریایی در سطح جهانی، این صنعت پتانسیل‌های زیادی برای رشد و توسعه دارد.

در سال‌های اخیر صادرات شیلات ایران به طور پیوسته در حال افزایش بوده است. به عنوان مثال، در سال ۱۴۰۱، صادرات شیلات به حدود ۵۰۰ میلیون دلار رسید که نشان ‌دهنده رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ است. این رشد بیانگر توجه بیشتر به صنعت شیلات و افزایش کیفیت محصولات صادراتی است. انواع ماهیان دریایی، خوراک آماده آبزیان و میگو، در صدر محصولات صادراتی شیلات کشور قرار دارند.

طبق اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، صادرات محصولات شیلاتی در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ افزایش ۳۲ درصدی از نظر وزنی و افزایش ۲۴ درصدی از نظر ارزشی داشته است. میزان وزنی صادرات محصولات شیلات در ۵ ماهه ابتدایی سال جاری ۶۸ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در سال گذشته با صادرات ۲۱۰ هزار تن محصول شیلاتی به بیش از ۵۰ کشور هدف، رکورد ۶۵۰ میلیون دلاری صادرات آبزیان به لحاظ ارزشی شکسته شد که این امر نشان از پایبندی کشور به استانداردهای بین‌المللی دارد.

کم‌آب‌بر بودن تولیدات شیلاتی، سالم بودن غذاهای تهیه شده از آبزیان و بازارپسندی محصولات در بازارهای داخلی و بین‌المللی برخی از مزیت‌های آبزیان است. انواع سگ ماهی‌ها و کوسه‌ها با ۳۲.۷ میلیون دلار، انواع میگو با ۳۱.۳ میلیون دلار، انواع ماهی‌های تن با ۱۴.۶ میلیون دلار، انواع ماهی کپور با ۱۱.۴ میلیون دلار و شاه ماهی‌ها و ماهی‌های ساردین با ۹.۱ میلیون دلار ۵ قلم اول محصولات صادراتی شیلات در این مدت بوده است. از مجموع ارزش صادرات محصولات شیلات در پنج ماه امسال، ۹۹.۱ میلیون دلار به ۵ محصول فوق اختصاص داشته است.

یکی از اقلام مهم صادرات غیر نفتی، محصولات شیلاتی است. با توجه به اینکه منابع شیلاتی، منابع تجدید شونده هستند و با استفاده اقتصادی کاهش نمی‌یابند، می‌توانند در صادرات غیر نفتی کشور نقش مهمی را ایفا کنند. ارتقای کیفیت بسته بندی و رعایت اصول بهداشتی در مراحل مختلف تولید، فرآوری و صادرات انواع محصولات زیر بخش شیلات، اگرچه باعث افزایش قیمت تمام شده می‌گردد، اما موجبات گسترش ارزآوری حاصل از این مسیر را فراهم خواهد نمود. کشش تقاضای صادرات شیلات نسبت به نرخ ارز منفی است و نسبت به قیمت‌های جهانی مثبت می‌باشد که نشانگر جایگاه قابل قبول صادرات شیلات ایران در بازارهای جهانی می‌باشد.

نظر به اینکه تجارت خارجی عامل مؤثری در شکل دادن به اقتصاد کشور است و می‌تواند تمامی بخش‌‌های اقتصادی را تحت تأثیر قرار دهد، در ادبیات رشد اقتصادی، به تجارت خارجی به عنوان عامل رشد توجه خاصی شده است. در میان انواع روش‌های تجارت خارجی اعم از صادرات و واردات، توسعه صادرات غیرنفتی مانند انواع محصولات شیلاتی، از دارای اهمیت فراوان است که نه تنها از دیدگاه ارزآوری آن، بلکه از نظر ایجاد اشتغال در داخل کشور از اولویت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد و بایستی هر روزه تقویت گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا