
بانک کشاورزی، پیشرو در بانکداری الکترونیک
اگرچه مفهوم بانکداری الکترونیک و استفاده از آن، نسبتاً جدید به نظر میرسد، اما استفاده از بانکداری الکترونیکی در ایران به دههها قبل باز میگردد. از مهمترین تحولات توسعه بانکداری الکترونیکی، نهادینهسازی سامانههای بانکداری متمرکز در بانکها بوده است. با ایجاد و گسترش بانکداری متمرکز، تمامی عملیات مربوط به انتقال، پرداخت، مغایرتگیری و دیگر عملیات رایج بانکها به صورت متمرکز در پایگاه داده ستادی هر بانک ثبت میشود. به صورتی که مشتریان برای انجام هر عملیات بانکی نیاز نباشد، حتما به محل شعبه افتتاح حساب مراجعه کنند.
صنعت بانکداری از جمله صنایعی است که همواره در خط مقدم بهکارگیری فناوریهای نوین در عملیات داخلی و خدماتدهی به مشتریان خود قرار دارد که یکی از مهمترین دستاوردهای آن «بانکداری الکترونیکی» است.
بانکداری الکترونیک یکی از مواهب دنیای فناوری اطلاعات است که براساس آن تمامی فعالیتهای مالی، بانکی و اعتباری از بستر سنتی به بستر الکترونیکی منتقل میشود. به همین دلیل، استفاده از سیستمهای الکترونیک در مؤسسات مالی و اعتباری جهان به سرعت رو به گسترش بوده و تعداد استفادهکنندگان از خدمات بانکداری الکترونیک روز به روز در حال افزایش هستند. استفاده از این فناوری موجب توسعه تجارت، تسهیل ارتباطات عوامل اقتصادی، فراهم کردن امکان فعالیت برای بنگاهها، ارتقای بهرهوری، کاهش هزینهها و صرفهجویی در زمان شده است.
به گزارش روابط عمومی بانک کشاورزی، این بانک با طراحی و ارائه پلتفرم «پالیز»، الگوی موفقی را در زمینه مدیریت زنجیره تأمین در بستر پلتفرم و نمایش کارکرد تحول دیجیتال در حمایت از امنیت غذایی کشور ارائه کرده است. همچنین «پالیز» بانک کشاورزی از طریق توجه به زنجیرههای تأمین محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره و حمایت از بازیگران زنجیرهها، شامل کشاورزان و تولیدکنندگان، فروشندگان نهادهها، ارائهدهندگان خدمات کشاورزی، صاحبان صنایع تبدیلی و تکمیلی، شبکه توزیع و فروش و … ، گام بلندی در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» برداشته است.
به طور کلی میتوان گفت که در طول سه دهه اخیر صنعت بانکی در حوزه خدمات الکترونیکی در ایران مطابق با الگوها و استانداردهای بینالمللی، به شدت توسعه یافته است به گونهای که امروزه درصد بالایی از خدمات بانکی به مشتریان از طریق موبایل بانکها، اینترنت بانک و اپلیکیشهای بانک، ارائه میشود و این مهم، راحتی در انجام تراکنشهای بانکی را برای مشتریان به ارمغان آورده است. اما هنوز صنعت بانکداری تا رسیدن به بلوغ کامل در این حوزه فاصله زیادی دارد. لزوم رشد و ارتقای بیشتر خدمات بانکی در حوزههای مختلف، آموزش تمامی افراد جامعه در جهت افزایش آشنایی با بانکداری الکترونیک میباشد.




