اسلایدامور دامجهاد کشاورزییادداشت ویژه

وزارت جهاد کشاورزی، فاقد اختیار مؤثر در امر تنظیم بازار محصولات کشاورزی و پروتئینی

اما در رابطه با وظیفه تنظیم بازار محصولات کشاورزی و غذایی، تاکنون اختیارات لازم برای تصمیم‌گیری قاطع و حتی نیروی انسانی و اعتبارات لازم برای این امر خطیر برای وزارت جهاد کشاورزی مهیا نشده و این چرخه معیوب، اثرات منفی زیادی بر بخش تولید در بخش کشاورزی هم گذاشته است.

به عنوان نمونه، مهم‌ترین وظیفه معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی، بحث تولید، زمینه‌سازی و نظارت بر تولید انواع محصولات پروتئینی سالم است که این امر در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات فراوان در بازار ارز و مشکلات پیش آمده در زمینه تأمین نهاده‌های تولید، دچار نوسانات فراوانی شده و مشکلات زیادی برای دامداران و مرغداران و حتی مصرف‌کنندگان بوجود آمده است.

به طور کلی بایستی بخش بازرگانی در خدمت تولید باشد و این در حالی است که در سالیان اخیر به دفعات شاهد بوده‌ایم که مشکلات بخش بازرگانی به طور مستقیم بر تولید در بخش کشاورزی تأثیرگزار بوده و مشکلاتی را در رابطه با تأمین امنیت غذایی پایدار ایجاد کرده و حتی در برخی موارد مسؤلان را ناگذیر به اتخاذ تصمیماتی نموده که در نهایت به ضرر تولید و تولیدکننده تمام شده است.

به منظور حمایت واقعی از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در اولین قدم باید اختیار کامل قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی براساس قیمت تمام شده و قابلیت تطبیق داده شدن با نوسانات موجود در قیمت تمام شده تولید توسط کشاورزان و دامپروران، به وزارت جهاد کشاورزی واگذار گردد و موانع موجود در تصویب و ابلاغ تصمیمات شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی که براساس قانون تشکیل شده، برداشته شود.

جالب این است که در حال حاضر در نهادهای بالادستی که در آن‌ها برای بخش کشاورزی و تنظیم بازار محصولات کشاورزی تصمیم می‌گیرند، حضور نمایندگان بخش کشاورزی، حضوری حداقلی است و ایشان تأثیر اندکی در تصمیمات نهایی دارند زیرا کارشناسان سایر دستگاه‌ها هم متقاعد شدن‌شان سخت می‌باشد و هم شناختی نسبت به فرآیند و مشکلات تولید در بخش پیچیده کشاورزی و دام و طیور کشور ندارند و تنها از دید دستگاه مطبوع خود به موضوع نگریسته و تصمیمات خود را اتخاذ می‌نمایند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا