اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

قرار داشتن بانک کشاورزی در مسیر تحول دیجیتال

امروزه با رشد فناوری و تغییر ماهیت بانک‌ها و مؤسسات مالی از بانکداری سنتی به بانکداری مدرن دیجیتال و بانکداری باز، همگی نیازمند استفاده از زیرساخت ارتباطی قوی و ایمن به عنوان بستر ارائه‌دهنده خدمات دیجیتال به استارت آپ‌ها و فین‌تک‌ها می‌باشند و تأثیر ایجاد و استقرار اکوسیستم بانکداری دیجیتال در بانک‌ها مشهود می‌باشد.

تمام ابعاد بانکداری تحت تأثیر تکنولوژی‌‌های دیجیتال قرار گرفته و به واسطه تغییراتی که از جانب این نوع فن‌آوری‌‌ها اعمال می‌‌شود، دچار تحول می‌گردند که نتیجه آن تحول دیجیتال در بانکداری است. برنامه تحول دیجیتال بانک در سه فاز بهبود کارآیی و راحتی، کاهش هزینه و رشد سود است. بهبود کارآیی از طریق بهبود تجربه مشتری و خودکارسازی عملیات ستاد انجام می‌شود. همچنین کاهش هزینه از طریق بازسازماندهی و یکپارچگی شبکه شعب و ترغیب مشتریان به استفاده از کانال‌های دیجیتال پیگیری می‌شود.

بانک کشاورزی نیز با توجه به اهمیت و اثرگذاری بالای اجرای طرح تحول دیجیتال در افزایش سهم از بازار بانک و رضایت مشتریان، مراحل اجرای طرح تحول دیجیتال در این بانک را انجام داده و پروژه‌های ارزشمندی را در قالب این طرح؛ در این بانک کاملاً تخصصی بخش کشاورزی کشور، تعریف نموده است.

شایان ذکر است طرح تحول دیجیتال بانک کشاورزی در مهرماه سال ۱۳۹۸ آغاز و نقشه راه این طرح در شهریور ۱۴۰۰ به تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی رسید. بر اساس نقشه راه طرح تحول دیجیتال بانک کشاورزی ۲۷ پروژه برای اجرا در مدت سه سال تعریف شده است که تاکنون ۷ پروژه زیرساختی براساس اولویت، در این بانک عملیاتی شده و مابقی پروژه‌ها نیز در مراحل مختلف پیشرفت کار قرار دارند.

ایجاد پیام‌رسان مهر، طراحی و توسعه پلتفرم تجارت الکترونیک محصولات کشاورزی، بازنگری در نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری، پروژه احراز هویت غیرحضوری، پیاده‌سازی فرآیندها و سرویس‌ها با بهره‌گیری از BPMS، پروژه حاکمیت داده، هوش تجاری، طراحی و توسعه نظام توسعه محصول در بانک، پروژه طراحی و توسعه نظام اطلاع‌رسانی لحظه‌ای از وضعیت بازار و قیمت محصولات کشاورزی، از جمله پروژه‌های عملیاتی تعریف شده در نقشه راه طرح تحول دیجیتال بانک کشاورزی هستند. علاوه بر پروژه‌های عملیاتی، طرح‌های مطالعاتی از جمله: بازنگری در برنامه راهبردی کسب و کار، تدوین راهبردهای تحول شعب و تعیین انواع آن، طراحی شعب فیجیتال، ژئومارکتینگ، طراحی سازوکارهای فعال‌سازی اکوسیستم دیجیتال، به‌روزرسانی خدمات و محصولات بانکداری دیجیتال و … نیز در قالب طرح تحول دیجیتال بانک کشاورزی تعریف شده‌ و در دست اجرا قرار دارند.

بی‌شک اجرای این طرح‌ها در بانک کشاورزی، موجب تحول و تغییر اساسی در ساختار بانکداری دیجیتال و ایجاد بسترهای مناسب و لازم در حوزه فناوری با تمرکز بر نیازها و ارائه یک حس خوب، تجربه خاص و مطلوب از خدمات به مشتریان در بانک کشاورزی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا